Bulharští řidiči v českých dodávkách

Nedostatek řidičů, začaly některé firmy řešit najímáním šoférů ze zahraničí. Budeme se tak čím dál častěji setkávat s tím, že za volantem českých dodávek uvidíme cizince. Především Bulhary.

Proč chybí v dopravě řidiči

Hlavní důvody jsou jasné – nedostatečné finanční ohodnocení a pak také vysoká náročnost práce s obrovskými bezpečnostními riziky. V dnešní době nabízejí některé firmy řidičům dodávek i více než 30 tisíc korun. Na první pohled se to může zdát jako solidní plat. Když se ale podíváme, co vše se za tím skrývá, zjistíme, že taková odměna stále není dostatečně adekvátní za práci, kterou řidič odvádí. Ve většině případů je řidič placen od odjetého kilometru. Aby si tedy vydělal alespoň oněch 30 tisíc korun, musí za měsíc odjet minimálně 15 tisíc kilometrů, a to za předpokladu, že bude placen 2 korunami za 1 odjetý km. V mnohých případech jezdí řidiči i za 1,60 Kč nebo 1,80 Kč na kilometr. Pak je porce kilometrů každý měsíc ještě větší.

K tomu je třeba přičíst další aspekty takové práce, především fakt, že řidiči mnohdy nemají dostatečný čas na spánek. V lepším případě spí ve spačkách, v tom horším na sedadlech. Dále všudypřítomný stres pramenící z tlaku na včasný příjezd na nakládku a na vykládku a především to, že řidiči ve spoustě případů jezdí 14 dní v kuse a pak mají víkend volný. A kombinace únavy a stresu je magnetem na nehody. V mnoha případech jezdí dodávky navíc přetížené. A takto můžeme pokračovat donekonečna.

Samozřejmě jsou firmy, u kterých jsou podmínky příznivější, ale moc jich není.

Jak je vidět finance v tomto případě skutečně netáhnou.

Co s tím

Odpověď na tuto otázku je prostá. Přidat na mzdě a zlepšit podmínky pro práci. Do toho se ale chce málokterému majiteli dopravní firmy. Proč by ukrajoval ze svého koláče, když si stačí trochu lámat hlavu a určitě se najde jiné řešení. Vhodnější. Ale pro koho?

Dře jako Bulhar

A řešení je nasnadě. Podíváme se do zahraničí. Samozřejmě na východ. (Němci by pro naše dopravce nejezdili. :)) Je potřeba najít někoho, kdo bude makat a neremcat a pro koho bude výdělek, který naši dopravci nabízí více než velkorysí. Do úvahy tak připadají Rumuni nebo Bulhaři.

Když u nich srovnáme několik faktorů, malinko lépe na tom budou Bulhaři. Je větší pravděpodobnost, že se s nimi domluvíte a jsou  spolehlivější. Plat, který, jak píšeme výše, není pro našince až tak výhodný, je pro Bulhary naopak velice zajímavým výdělkem. Jestliže u nás činila v roce 2017 průměrná hrubá hodinová mzda 10,1 EUR, v Bulharsku to byla polovina. Bulharsko má vůbec nejnižší hrubou hodinovou mzdu v celé EU.

Bulharští řidiči jsou navíc, alespoň podle informací, které máme k dispozici, zvyklí pracovat v extrémně dlouhých turnusech, a to 2 až 6 měsíců. Pak si na měsíc až dva odpočinou a jedou nanovo. A to je extrém, který bohužel naši dopravci uvítají s otevřenou náručí.

Komu se to vyplatí

Samozřejmě majitelům dopravních firem. Zabijí tak několik much jednou ranou. Poměrně snadno seženou pracovní sílu v oblasti, která trpí nedostatkem pracovníků. Získají řidiče, který bude pracovat za peníze, které našince tolik nelákají a za podmínek, které našince nelákají už vůbec. A jako bonus nebudou muset řešit střídání řidičů na autě a stahování řidiče kvůli víkendům.

Shrnutí

Majitelé dopravních firem našli alternativu, jak sehnat řidiče, aniž by museli zvednout platy nebo zlepšit podmínky řidičů. Bulhaři si vydělají slušné peníze. Český řidič je na tom naopak nejhůře. Do revíru se mu dostala „škodná“, která způsobí, že v dohledné době platy řidičů neporostou a nebudou se žádným způsobem lepšit ani pracovní podmínky řidičů.


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu navždy pod tímto článkem jen za 70 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
Pro sdílení stačí kliknout...Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *